Skip to main content

Keharusan menderma organ

Apakah hukum menderma organ terutamanya selepas mati? Hukumnya adalah HARUS mengikut pendapat kebanyakan Ulama' kerana ia boleh memberi manfaat dan pertolongan bagi yg masih hidup. Sebelum sy mbaca ppost Ustz Hasrizal menganai isu ini, saya sedikit keberatan utk mendermakan organ terutamanya selepas mati kerana saya terfikir... bukan ke masa jasad kita dimandikan nanti pun, org yg memandikan tak boleh kasar sebab jasad kita tengah sakit lagi kerana roh baru keluar. hmm tapi saya rasa perspective saya ttg isu ni telah berubah lepas baca entri Ust Hasrizal
 "Saya ada sedikit gentar dan takut, ketika menurunkan tanda tangan ke borang yang diberi. Tetapi saya lebih takut ke alam mati dengan amal yang tidak mencukupi. Saya lebih takut diseksa kerana berdosa semasa hidup, berbanding stigma terseksa kerana tubuh dibedah selepas mati. Tidak ada apa yang perlu ditakutkan kerana semua ini tidak bermakna lagi, selepas hidup berganti mati. Letakkan diri di alam mati, tahulah nilai hidup memberi." 

Beliau mbuatkan saya terfikir.. x ada apa yg lebih ditakutkan berbanding dgn dosa2 yg kita lakukan semasa hidup. selepas mati yg akan merasai kesakitan adalah roh. Jasad telah terputus hubungannya dgn roh. Jadi apa yg perlu dirisaukan? sekurang2nya kita dapat membantu org2 yg memerlukan organ utk terus hidup dan menggembirakan org2 disekelilingnya.. adakah itu juga dikira sebagai amal jariah yg mn pahalanya akan berterusan selagi org mgunakannya mdapat manfaat dari kita? itu saya x tahu.. Allahu'alam.


"Teringat saya kepada kata al-Quran bahawa di Mahsyar, ada ibu yang sanggup korbankan anaknya sendiri, jika boleh digunakan untuk menyelamatkan diri. Memikirkan ayat itu sudah cukup pedih buat saya ketika ‘melihat’ betapa terdesaknya kita di Akhirat nanti. Jika menderma organ boleh menambah keselamatan saya di Akhirat, saya tidak teragak-agak untuk melakukannya. Selepas mati, apalah sangat nilai yang ada pada buah pinggang, jantung, hati dan tulang, berbanding kesanggupan ibu mengorbankan anak sendiri, demi keselamatan nafsi-nafsi di Akhirat nanti."
- Ust Hasrizal

Adakah saya sangggup utk mendaftarkan nama utk mdermakan organ saya selepas mati? Kita tunggu dan lihat. xperlu berkata klau xsanggup nak buat. betul x? Takut bila dgr ayat ni "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak lakukan? Amat besar kebenciannya di sisi Allah apabila kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukan" [QS 61: 2-3]
Oleh itu, jgnlah hanya sibuk berkata tnpa melakukan (ni mmg refer utk diri sy sndiri). Takut nnt ditanya Allah, tergagap2 pulak nk jawab. Tetapi wlaubgaimanapun, bagi saya isu ni perlu dibincangkan bersama keluarga terlebih dahulu kerana mereka yg akan menguruskan kita selepas mati nanti. jadi mereka perlu tahu dan perlu ada persetujuan dgn mereka. Buat masa sekarang, mmg dlm hati ada keinginan utk menderma. cuma kaki dan tangan tak tersampai lg ke hospital utk memberi nama dan SIGN. semoga Allah memberi kekuatan dan mempermudahkan jika itu yg terbaik utk kita. 

Comments

  1. ada jg terfikir, Na.. hmm..

    ReplyDelete
  2. Tq 4 opening my eyes..my heart n my soul..insyaAllah will join u soon..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti