Skip to main content

I just can't believe..why some people are like this........

Manusia selalu menilai seseorang melalui luaran, apa yg kita nampak melalui pandangan mata yang sgt terrbatas. Sekarang ni ramai org sedang memperkatakan ttg Nur Amalina yg katanya sudah menjadi liar, berpeluk2 dgn lelaki dan bermacam2 lagilah... yg pntingnya, aku pasti org yg sibuk memperkatakan ttg Nur Amalina tersebut hanya mendengar khabar2 / cerita2 berkenaan dari media, dan mereka pun xberapa nak pasti betul ke dia jadi mcm tu? Nur Amalina menolak segala dakwaan mereka dgn salah 1 ayat dia: 

“Walaupun saya tidak bertudung tetapi saya masih tidak lupa untuk menunaikan solat setiap waktu, juga membaca Yasin pada malam Jumaat kerana mama telah mendidik saya sebegitu sejak dari kecil. Saya tidak pernah melakukan perkara yang melampaui batasan ketika keluar bersosial bersama rakan-rakan... ". 

-ni pun aku dpt melalui media. xtaula betul ke tak. xkesahlah, yg penting, aku rasa sangat2 xbest dgn komen2 warga2 Melayu Malaysia kepadanya...

  • mmg..kalu solat xtinggal n ngaji..mesti kita da takot nk melakukan perkara mungkar
  • awak bagus, tapi junior awak Siti Fatimah Mukhtar lagi bagus. Jadikanlah beliau contoh.
  • tak bertudung ker...itu wajibkan...
  • bagi saya la.amalina dh sikit terpesong.walaupon masih mgamalkan baca alquran n solat tp pakai tutup masih wajib lagi.xde istilah boleh di ringankan.....
  • bagaimana solat dgn rambut yang karat tu?....kena bleach ke tiap kali solat?...
  • klau rmbut warna, air smbhyg x kna kt rmbut tu .. cmne lah awk solat, bc quran ea? hurmmmm
  • ibu patut jadi tauladan anak2.. jadi sbaliknya.. klu iman x kuat jgn hantar ke sana...
aku rasa kebanyakan komen2 yg diberikan kpd Amalina sgt la TIDAK MEMBINA. mmgla dia xpakai tudung, tapi at least dia solat, still baca Quran, jadinya dosa dia hanya pada tak pakai tudung tu. tapi soal dosa pahala kan urusan Tuhan, siapa kita utk kata solat dia tak diterima?? solat kita ni dah CONFIRM ke Tuhan terima?? terlalu byk judgement pada komen2 yg diatas. seriously, mesti ramai org yg rasa bagus sebab dia tutup aurat dan solat. aku rasa lebih baiklah kejahatan yg kita buat tu menyebabkan kita menangis dari kebaikan yg kita buat menyebabkan kita rasa takabbur& riak dgn diri sendiri. bagi org yg suka sgt nak judge dosa pahala org ni, cuba muhasabah diri dan Tanya KESIHATAN HATI kita. Kadang2 kita xsedar percakapan kita, komen kita terhadap org lain tu secara tak lgsg menunjukkan betapa BESARRRNYA diri kita sampai boleh ambil tempat Tuhan utk tentukan dosa pahala seseorang. Astaghfirullah.

Komen yg paling best, kalau iman xkuat jangan hantar anak ke sana. advice aku utk si pengomen ni, kalau xpernah pergi sana, jgn byk ckp. mulut zip. fullstop. ramai kawan2 aku yg jadi lagi baik, dan drpd xtutup, dah pun tutup aurat mereka lepas pagi belajar di UK. sbb kt sana byk usrah...aku nmpk Islam dan Muslim dinegara bukan Islam. byk yg boleh diambil iktibar dan contoh teladan dari non-Muslim disana. aku sendiri byk belajar terutamanya akhlak diorang yg..SUBHANALLAH! sampaikan aku selalu tertanya2..tiadakah tempat mereka di syurga?? tapi tu urusan Allah..maka serahkan saja pd DIA. 

ramai juga yg komen, Amalina tu ikon / idola / role model bg rakyat Malaysia jadi dia perlu tunjukkan peribadi, tatasusila yg baik. mgkin ramai kot yg xsedar yg Amalina tu hanyalah insan biasa. dia pun buat silap. jadi, doakan jela semua dia berubah ke arah yg lebih baik. ade ke dia lantik diri dia sndiri jd idola korang? korang jugak yg nak jadika dia idola sape suruh. xde sapa pun yg suruh. diri sndiri la yg suruh. sbb tu lah Allah suruh amik Rasulullah s.a.w tu sebagai role model, contoh ikutan terbaik bagi seluruh alam dalam semua aspek. 

lama dh xpuas hati psl benda2 judgement mcm ni, haritu ada org tulis psl seseorg dlm umno  "hidupnya tak macam orang budaya timur. dia orang barat. tengok rambut la. sah2 xpenah berwudu'. kalau wudu' pun mmg xsah. Astaghfirullah... we are not GOD to judge people, man. kalau benci pun org UMNO, xperlula utk hina dia sampai mcm tu skali. sape kita utk kata wudhu' dia xsah?? wudhu' kite confirm ke sah? org2 PAS semua nya wudhu' sah ke? (sy bukan org UMNO. Mintak dijauhkan) awak Tuhan ke nak tentukan semua benda, dosa pahala org?

apa2pun, pesanan utk diri sendiri, sebelum sibuk nak memperkatakan ttg org lain, check la diri sendiri dulu. kalau diri sendiri pun byk buat dosa, xperlulah sibuk mempertikaikan dosa org lain. sibuk ckp psl org tu pun dah berdosa besar! 

Comments

  1. ak suke entri ko aina!
    ak pn pelik tengok org2 skrg ni..
    dorg dok judge org, dorg perfect ke?
    pastu ayat2 dorg cam gud2 je..

    paling xbest since skrg ni sbok nk PRU13,
    ramai dok cite2 psl politik..
    then cakap org ni camni..org ni camtu..
    sumtimes we see the bad things about pple..
    and we dont even care about good things that pple give us..
    hmm..smoga Allah perlihara hati2 kite. amin..

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah amiiin Ya Rabb =)
    manusia ni mcm tu lah im..seronok tgk & ckp ttg keburukan org lain. mgkin dgn cara tu boleh menampakkan diri sendiri lebih bagus. sama la dgn aku ni ha. mulut kena zip. hati kena jaga. ckp bila perlu. xperlu xpayah cakap. tapi kdg2 xtau ape yg perlu dan ape yg xperlu utk dipercakapkan.
    confuse dgn diri sendiri.

    May Allah grant us WISDOM.
    HIKMAH dlm setiap perbuatan dan perkataan..

    ReplyDelete
  3. Aain i miss you so much! I love this post. I am reading it to Chia now. I am so going to quote you (if God willing) but I have to change it to english I will say, 'My friend Aain says, "It's better that we seek forgiveness and cry to Allah over our mistakes and sins than taking our good deeds as a way to feed our egotistical soul". Ok ke????

    ReplyDelete
  4. K.Sue I miss m0o00reeee!! mesti la ok. K.Sue kan mmg pandai bab2 buat ayat best ni. Thanks K.Sue thanks for quoting me. hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti