Skip to main content

Penangan madrasah Tarbiyyah




Apa ‘tarbiyyah’ tu ye? Tarbiyyah ni bak kata Angel pakai Gucci, adalah satu perkara yg ajaib. Bagi saya juga, ia memang sgt2 ajaib kerana ia pengubat bagi segala penyakit ‘hati’. Dan yang menjadikannya lagi bertambah ajaib ialah selalunya kita yang terkena penangan tarbiyyah ini, tak sedar pun yang kita sedang di ‘tarbiyyah’.

Saya melihat kepada orang2 di sekeliling dan juga melihat kepada diri sendiri. Banyak kemunculan sikap2 dan perangai2, adab2 dan akhlak2 BARU tercipta hasil dari madrasah tarbiyyah. mari kita tengok ‘tarbiyyah kehidupan’ dari kaca mata positive:

Orang yg dahulunya kelihatan sgt tidak cool & macho ditambah lagi dengan comot tapi comel =), telah pun menjadi kacak dan jelita…
Orang yg dahulunya sering dilihat lemah lagi longlai, selalu mendapat kutukan dan ‘bulian’ rakan2, kini sudah berani utk ke hadapan dan menjadi seorang yg dipandang tinggi oleh masyarakat…
Orang yg dahululanya pantang ditegur, kini sudah boleh menerima teguran…..
Orang yg dahulunya sombong dan suka memandang hina terhadap orang lain, kini telah pun boleh merasa dirinya yang lebih hina….
Orang yg dahulunya cepat naik anginnya dan sgt panasss barannya, kini sudah boleh untuk bertolak ansur dan bersabarrr…..
Orang yg dahulunya berpakaian seperti tidak cukup kain, kini dah boleh mencukupkan kainnyaa…

Oleh yg demikian, agak2nya mengapa ye? Pendapat saya, semuanya kerana tarbiyyah… dan tarbiyyah itu selalunya tidak maniss. kadang2 ia pahit, kadang2 ia masam, masin dan kadang2 tawar..





Kemalangan jalan raya dan kesesakan jalan raya boleh menjadi tarbiyyah utk diri…
Kematian manusia yg berlaku di hadapan, belakang, kiri dan kanan kita juga adalah tarbiyyah…
Gangguan hidup oleh makhluk2 bernama manusia dan bukan manusia juga tarbiyyah..
Kerja yang banyak bertimbun2, tak tahu mana 1 nak buat dulu juga tarbiyyah..
Berdepan dengan pelbagai ragam manusia dan ragam diri sendiri pun tarbiyyah…
Keresahan dan kegundahan jiwa, kegembiraan dan ketenangan, dan semua perasaan yg Allah kurniakan kepada kita juga adalah tarbiyyah..
Saya yang sedang menaip ni pun sebenarnya sedang ditarbiyyah. (baru sedarrr..) ^.^

Pendek kata, setiap masa kita sentiasa berada di dalam madrasah tarbiyyah. tapi mungkin kita tidak sedar akan keberadaan kita di dalam madrasah tarbiyyah ini. Ramai yang berubah kerana sesuatu yang ‘telah’ dan ‘sedang’ berlaku dalam hidup. Ramai yg berubah menjadi seorang yang lebih bersabar kerana mereka banyak menjalani hidup dengan orang yang kurang kesabaran dan oleh yg demikian, mereka mengambil pengajaran. ramai juga manusia di luar sana yang mengalami kecelakaan dan kemalangan di jalan2 raya telah berubah menjadi manusia yang lebih baik kerana ‘tarbiyyah pahit’ itu mengingatkan mereka kepada Tuhan dan kematian serta menasihatkan mereka tentang kesabaran dan kehidupan yang hanya sementara.

Mungkin perubahan yg dialami tidak disedari oleh tuan punya badan. Tapi orang2 di sekeliling PASTI menyedarinya..Seorang kwn serumah sy (zmn muda2 dulu)yg dahulunya seorang yg ‘sgt suka cari pasal’ dan mmg tidak ada kawan telah berubah mejadi seorang yg sangat2 baik dan ramai kawan. Saya menyedari perubahannya dari sehari ke sehari kerana saya sentiasa bersamanya. Nak diceritakan, boleh dikatakan harini dia adalah org lain, dan esok dia menjadi seorang yg lain pula sehinggakan saya jadi confius dgn sikapnya yg sgt unpredictable dan sgt macam2. Tapi kini, saya rasa saya sangat mengenalinya..dia adalah antara org2 yg menjadi sumber inspirasi sy dan sy sangaaattttt mencintainyaaa… apabila dia berubah, sy juga turut terkena tempiasnyaaa… dia selalu bertanya sy 1 soalan cepucemas ‘macamana awak boleh bertahan dengan saya??’ Kenape ye agak2nya? kerana dia banyak ilmu, pengalaman, dia suka berkongsi dan keinginan untuk berubah begitu menebal dlm dirinya. Dahulunya dia bukan Muslim walaupun dia lahir dari perut ibu yg Muslim dan ayah juga Muslim. Dia telah terjebak dalam pelbagai tipu daya dunia sehingga menyebabkannya lari dari agama dan Tuhan. Saya tidak pernah ada kawan yang special seperti ‘dia’. Dan saya bahagia bersahabat dgnnya kerana dia selalu ingin memperbaiki dirinya dan saya juga. Dia seorang yg sgt suka membangkang dan sukar menerima teguran. tapi 1 sikapnya yang sgt sy suka, dia suka meminta dan memberi MAAF. Jika dia ternampak sy terguris hati dgn perkataannya, maka dia akan segera meminta maaf dan dia selalu kata “bukan senang utk sy mintak maaf dgn awak sebab sy selalu rasa diri sy besar, sy sentiasa betul dan org lain semua salah. tapi utk sy buang semua sikap buruk sy, saya kena lawan ego dan nafsu saya. jadi saya minta maaf”. seriously, saya TAK PERNAH ada kawan yg sgt berterus terang seperti ‘DIA’.

Dalam berkawan kadang kala, saya tak faham dengan orang lain yg banyak berbeza dgn saya.. tapi utk tidak memandang negative pada org lain, lebih baik lihat yg tidak baik pd diri sendiri. dan akibatnya, saya selalu tidak faham dgn diri sendiri. (boleh tak macam tu??) saya rs setiap hari sy adalah org yg lain. dan setiap hari sy sedang meng’adjust’ diri saya dgn org lain. mungkin org lain pun rs kenapalaa dia ni macam ni? saya susah utk percaya pd org. dan utk bersembang panjang dgn seseorang yg baru sy kenal adalah 1 kesukaran buat saya. saya perlukan masa utk kenal dia, kemudian bila dah ada ‘trust’ baru proses sembang menyembang akan berlaku. dan utk mengelakkan org yg baru sy kenal tidak berkecil hati, kena beritahu awal2 kenapa saya kurang bercakap dan harapnya mereka memahami.


Saya sukakan proses pentarbiyyahan ‘setiap saat’ ini. Dan bila tersedar yg diri sedang ditarbiyyah, saya sangat dapat rasakan yang hidup ni memanglah permainan dan senda gurau dan ia cuma tempat untuk ujian yang pelbagai. saya rasa 'saya' seperti ‘Mario’ dalam game Mario tu lah. alaa game yang kite main zaman kanak2 dulu.. yg comel2 kaler merah tu.=)  kalau xde org yang jalan kan Mario, maka dia pun tidak berjalan. kalau xde orang yg tolong dia matikan musuh2 dan tempuh segala halangan2 dalam game tu, maka dia pun xdapat utk berbuat apa2.. macam hidup ni jugaklah.. kalau Allah tidak menggerakkan kita utk sesuatu, maka kita pun tidak akan bergerak. semuanya berlaku atas kehendak Allah.

Makanya, semoga Allah sentiasa mendorong kita ke arah kebaikan dan semoga madrasah tarbiyyah yg akan terus bersama kita sepanjang hayat ini dapat menjadikan kita seorang yg lebih baik, dan lebih mendekatkan diri kita padaNYA…….Dan semoga Allah menetapkan hati, jiwa dan perasaan kita ini di atas jalanNya...kerana banyak manusia yang tergelincir jatuh ke gaung jahiliyyah dan ke lembah kehinaan akibat daripada cabaran hebat lagi menguji jiwa akibat dari proses pentarbiyyahan ini..


Pentarbiyyahan menarik di MRSM Gemenchehh =)
program ala2 Imam Muda. masyaAllah semoga mereka sentiasa dibawah limpah rahmat dan kasih syg Allah

Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti