Skip to main content

This true story makes me sad, SAD thinking about MALAYSIA


Inilah realiti di Malaysia. Ramai yang hidup susah tapi tak ada siapa yg peduli. Teringat 1 ayat Qur'an yang menyuruh kita untuk mencari orang miskin yang tidak meminta-minta. Aku tak pasti samada Baitulmal di Malaysia mencari fakir2 miskin ini atau mereka hanya menunggu org2 miskin ni datang berjumpa mereka meminta wang yang sememangnya untuk mereka. Tapi xperlulah aku menunding jari pada org lain, sebaliknya perlu berfikir bagaimanakah cara untuk membantu mereka yg xdpt makan, xdpt bersekolah, xdpt meneruskan kehidupan dgn baik, hingga menjerumuskan diri mereka ke dalam kegiatan yang tidak berfaedah terutamanya mencuri. Benarlah Hadith Rasulullah mengatakan bahawa "kefakiran itu boleh membawa kepada kekufuran". Nauzubillahu min zaalik..
 Ini Izam. Beliau berusia 10 tahun. Beberapa bulan yang lalu, beliau telah ditangkap bersama-sama dengan abgnya yang berusia 12 tahun dan rakan, menjual meja mereka curi.Pinggir meja diperkukuh dengan logam. Mereka telah menjual bahagian logam kepada seorang peniaga besi buruk dgn harga RM3.
 
Mengapa? Untuk membeli sepacket kecil beras.
 
"Kami benar-benar lapar," kata mereka.
 
"Saya tidak sampai hati untuk menghukum mereka," kata Ustazah Norazainah. Beliau telah mengajar di KAFA Integrasi Al-Insaniah sejak 2004. Malah, beliau adalah salah seorang daripada orang-orang utama yang terlibat dalam penubuhan sekolah.
 
"Kami mempunyai banyak kes vandalisme dan kecurian di sekolah. Ia benar-benar mengecewakan kerana kami telah meningkatkan dana untuk sekolah. Ia sgt menyedihkan saya, tetapi apabila saya mendapat tahu sebab mengapa mereka mencuri, ia lebih teruk lagi. "
 
Dia akhirnya memberi mereka bantuan dan meminta Izam dan saudaranya untuk menunjukkan di mana mereka tinggal.
 
Patah hatinya melihat keluarga Izam. Izam mempunyai lima adik-beradik. Mereka hidup di flat kecil dengan bapa mereka. Bapa mereka tidak berada di rumah pada masa itu.Beliau di tepi jalan di sepanjang Jalan Masjid India, menjual mainan. Ibu mereka meninggalkan mereka beberapa waktu yang lalu.
 
Adik-beradik Izam sedang duduk di atas lantai, makan nasi daripada dulang. Yang paling muda ialah seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun. Ustazah Zainah berkata beliau kelihatan lemah dan pasif. Mungkin kerana kelaparan dan pemakanan yang tidak seimbang, atau penyakit yang kita tidak tahu.
 
Pengetua sekolah, Ustazah Hawa, memberitahu saya bahawa mereka telah meminta kebenaran bapa untuk menjaga anaknya yg berusia empat tahun, tetapi dia menolak.
 
Izam dan abangnya tidak mempunyai sijil kelahiran. Jadi, mereka tidak dapat pergi ke sekolah rendah. Kakaknya berusia 13 dan dapat pergi ke sekolah menengah, tetapi dia juga terpaksa menjaga adik-beradik yang paling muda apabila ayahnya tidak ada rumah. Kebanyakan hari-hari, Izam terpaksa menjaga adik-adiknya manakala bapanya pergi kerja dan abangnya pergi ke sekolah.
 
Apabila saya mula-mula bertemu Izam, dia kelihatan tenang. Dia memakai pakaian seragam sekolah yang kotor. Dia memberitahu saya dia memakai pakaian seragam yang sama setiap hari, basuh hanya pada hujung minggu.
 
Kami berbual-bual dgnnya. Beliau memberitahu saya subjek kegemaran beliau Jawi. Saya kemudian meminta beliau menulis namanya pada sehelai kertas. Dia boleh menulis (tetapi dalam huruf Roman). Itu sebenarnya pencapaian yang sungguh membanggakan, memandangkan dia tidak pernah pergi ke sekolah.
 
Saya bertanya kepadanya apa yang dia ada untuk sarapan.
 
Tiada apa-apa, katanya.
 
Apa yang dia makan sebelum datang ke KAFA?
 
Tiada apa-apa juga.
 
Saya melihat dia memegang goreng pisang.
 
"Adakah ini makan pertama Izam?"
 
Dia mengangguk.
 
Izam memberitahu dia kadang-kadang tidak berasa lapar, kerana dia telah biasa berlapar.
 
Ya Allah. Saya tidak dapat membayangkan apa yang kanak-kanak ini alami setiap hari.
 
Saya bertanya kepadanya jika dia mahu pergi ke sekolah. Beliau serta-merta mengangguk. Dia terus tersenyum dan mukanya sungguh berharap dpt pergi ke sekolah.
 
Ustazah Zainah bertanya jika saya ingin untuk melawat rumah Izam, dan saya bersetuju.Ketika kami tiba, kami dapati bahawa bapanya tidak ada dirumah tetapi di surau utk solat Asar. Beliau telah berpesan kepada anak perempuannya agar tidak membiarkan orang lain masuk ke rumah. \
 
Kami menunggu di luar rumah mereka. Apabila bapanya tiba, dia meminta maaf kerana tidak dapat mengizinkan kami untuk masuk.
 
"Saya tidak bermaksud untuk kurang ajar, tetapi rumah saya terlalu dhaif, saya malu," katanya.
 
Beliau bimbang kehadiran saya. Beliau memberitahu saya bahawa walaupun mereka hidup dalam kemiskinan, dia bukan seorang peminta sedekah. Dia tidak mahu media untuk datang dengan kamera mereka, menonjolkan keadaan dia dan anak-anaknya. 

APA YANG AKU BOLEH SUMBANGKAN UNTUK PEMBANGUNAN INSAN? OH ALLAH PLEASE SHOW ME THE WAY :( 

Comments

  1. Assalamualaikum,

    Jazakillah kerana memaparkan post ini di blog saudari. Alhamdulillah, kami telah menerima byk sumbangan utk Izam dan keluarganya setelah cerita itu dipaparkan di page www.facebook.com/helpKAFA. Ada butiran akaun MBB dan RHB serta Bank Islam kepada yg ingin menyumbang.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti