Skip to main content

Future planning ~

Semalam ade jamuan raya kat rumah K.Khamsah.. ramai yg datang sampai penuh 1 rumah nk duduk pun xde tempat, MasyaAllah =) Tu la kot kemeriahan beraya di luar negara, almaklum sajelah family xde, so kalau ade open house semua mesti nak join.. mungkin boleh menghilangkan rindu pada keluarga+ makanan di kampung halaman.. hehe

So, straight to the point.. Ramai yg tanya aku dah apply kerja ke? UIA ade bukak byk application baru.. so kawan2 aku pun semua dah pakat2 apply..kawan2 di UK, dan juge di Malaysia.. buat masa sekarang aku xde perasaan lgla utk apply utk jawatan lecturer dimana2. So, aku cakap kat diorang yg aku xapply. dan xnak apply pun. Then diorang tanya kenapa? Hmm.. 1. sebab xberapa berminat utk jd lecturer dan 2. sebab aku nak buat ape yg aku suka. Yang paling aku suka ialah tidak terikat dgn mana2 institusi atau syarikat atau badan2 tertentu dan yg sewaktu dgnnya.. Dan aku pun menceritakanlah plan aku kat diorang.. Alhamdulillah semua memberikan dorongan dan sokongan moral yg sgt mantap. hehe. Kebanyakan kakak2 dan abg2 kat sini lecturer kt Malaysia. So diorang bykla bg aku nasihat pasal kerja2 ni.. Diorang kata jadi lecturer ok, masa tak fix sgt..xmacam cikgu kat sekolah.. (oh aku tau betapa busynye jadi cikgu..kdg2 boleh jd nightmare. selalu kena balik malam, pagi2 buta dah pergi sekolah..sampai kurusla aku time tu --> sekarang dh xberapa kurus. hehe. tpi byk ilmu+ kasih syg yg aku dpt kt sekolah tu, Alhamdulillah) sambung balik.. tapi diorg kata lecturer busy sket sbb kena publish paper.. selalu ada meeting dan juga selalu kena buat kerja2 administration --> oh tu yg aku xsukaaa... no no.  It's no for me, okayy.

Then k.Del dan K.Aeni telah mberi aku idea yg sgt mantap. Thanks K.Del +K.Aeni! Dan sekarang aku memerlukan SESUATU yg sgt penting utk menggerakkan plan aku. Semoga Allah mempermudahkan jika itu yg terbaik bg aku. Yang penting kerja yg bakal aku lakukan nnt dapat 
  1. menambahkan lg ilmu didada
  2. melibatkan diri aku dalam aktiviti kemasyarakatan (xmelimitkan masa aku)
  3. dan menyumbang kepada proses pembangunan insan bukan sahaja buat golongan2 educated di universiti, tapi lebih penting untuk mereka2 yg kurang dari segi pendidikan kerana semua org berhak untuk mendapatkan pendidikan yg terbaik
  4. Last but not least, jika aku bekerjaya pun, biarlah kerja tu sesuai dgn ilmu yg aku ada dan masa bekerja tu mestilah mesra keluarga. Tak perlu juga kalau sibuk mencari duit, tapi keluarga terabai. betul x? Allahu'alam.. ni cuma pndangan aku dan utk aku. actually it depends on each person and situation.

InsyaAllah, jika semua yg diatas dapat dicapai, akan berjayalah aku pada suatu masa nanti (dgn izin Allah) dlm memberikan masa, tenaga, kudrat untuk proses pembangunan insan dirumah. 

P/s: I JUST PLAN, BUT ALLAH IS THE BEST PLANNER.
tapi xsalah utk merancang kn? =) 
I do believe in life planning. 
Thanks Allah for the great idea. Please help me in realizing my dreams  =)


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti