Skip to main content

Muhasabah RAMADHAN. =) Mari sama2 bermuhasabah!

Subhanallah.  Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. Lepas baca surah Al-Mulk dan As-Sajadah td, Allah tunjukkan aku 1 ayat yg mmg sgt2 penting utk diamalkan oleh seseorang yg dinamakan Muslim dan beriman. MasyaAllah ayat ni sgt memberi kesan kpd aku dan ia sgt TELAH menenangkan hati...

“wahai org2 yg beriman, jauhilah dari banyak berprasangka kerana sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa, dan jgnlah kamu mencari2 kesalahan org lain dan jgnlah ada diantara kamu yg mengunjing/mengumpat antara 1 sama lain. Adakah ada diantara kamu yg suka memakan daging saudaranya sendiri yg sudah mati? tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kpd Allah, sesungguhnya Allah Maha penerima taubat, Maha Penyayang”. (Al-Hujurat: 13)

  1.  Jauhi segala prasangka/ andaian

kdg2 kite sbgai manusia yg serba serbi lemah ni suka membuat pelbagai ‘assumption’, andaian, kesimpulan, conclusion, teka-teki dan kebanyakan dri segala prasangka kite ni menyebabkan kite bersu’uz zhan/ bersangka buruk terhadap org lain/ pd sesuatu perkara. pdhal org tu x de apa2 pun.. sebenarnya, perkara yg kite selalu risau selalunya 90% tidak berlaku. ia hanya ada didlm kepala kite..dan ia bukan realiti. ia hanya andaian dan teka teki. dan yg lebih buruk ialah kite mula memikirkan perkara yg bukan2 terhadap diri sndiri dan org lain..yg mn ia boleh mbawa kpd sesuatu yg tidak baik. Astaghfirullah..

ni lah pentingnya POSITIVE INNER SPEECH/ monolog dalaman dgn diri sndiri secara positive..aku belajar dri Khalifah Method. penting utk kite didik diri kite utk sentiasa berkata2 yg baik dgn diri sendiri dan juga org lain.. kite sebenarnya lebih byk bercakap dgn diri sendiri berbanding kite ckp dgn org lain. Kite akan jadi apa yg kite fikirkan, apa yg kite ckp hari2 dgn diri sndiri.. klau tiap2 hari kite kata “apelaaa nak jadi ngan aku ni.. keje biasa2, org lain keja besarrr.. org lain macam tu, mcm ni, aku je yg tetinggal dibelakang..” MAKA! jadilah kite org yg tertinggal dibelakang. jika kite sntiasa bercakap dgn diri sendri secara positive, “insyaAllah aku ada masa depan yg cerah..” insyaAllah Allah akan bg.. rahmat Allah tu kan luas? =) even sekarang kite rasa kite xde apa2, tp cubalah utk sntiasa bersangka baik dgn diri sndiri dan bersangka baiklah dgn Tuhan.. mungkin Allah bg kesusahan sekarang kerana Dia nak bg kesenangan pulak utk kite 1 hari nanti.. Allah tu kan Maha Adil.. setiap org pasti akan dpt bahagian masing2.. dan kite kena igt.. hidup ni mcm roda..kite xakan sentiasa berada dibawah..dan kite xakan sentiasa berada diatas.. “Inna ma’al ‘usri yusra...” bersama kesusahan itu ada kesenangan.. selepas kesusahan itu pasti akan dtg kesenangan.. yakinlah dgn janji AllaH..

          2)  jgn suka cari kesalahan org lain

sebenarnya org yg suka cari kesalahan dan kelemahan org lain ni ialah kerana diri dia sndiri yg penuh dgn segala kelemahan..so utk tutup kelemahan, kesalahan diri sndiri, maka bermulalah sesi mencari salah,silap org lain samada secara diam2 bermonolog dgn dri sndiri ataupun dgn mberitahu kpd org lain.. apabila telah terlanjur memberitahu kpd org lain, ia telah mnyebabkan berlakunya sesi umpat mengumpat, fitnah, keji mengkeji dan lain2.. Ni peringatan utk diri sndiri. Mulut ni mmg bahaya. kdg2 tanpa sedar tiba2je tercakap psl org. klau yg baik xpela jugak.. ni benda yg xbaik, yg boleh mnyebabkan si pendengar umpatan kite tu jd xsuka kpd yg terkena umpat. Ya Allah berdosanya klau jadi camtu. Nauzubillah...mmg betulla pepatah Melayu kata “kerana mulut badan binasa”. mmg binasalah kt akhirat nnt hanya kerana mulut. NAUZUBILLAHI MIN ZAALIK!!!

3)                 3)  Jgn suka mengumpat antara 1 sama lain

so kesimpulannya, jgnla mengumpat. buatla benda yg lebih berfaedah..klw nk cakap pn, ckpjela yg baik2.. tahanla mulut tu dri ckp yg bukan2..(walaupun mmg susah!) mmg setan tu dok suruh je kite ckp yg xbaik..bulan puasa ni setan xde, tp nafsu yg xbaik tu ada utk suruh bercakap psl org. setiap org ada kelemahan. sama jugak ngn kite. tp jgnla tgk pd kelemahan tu.. focusla pd segala kebaikan yg die ada..

segala yg diatas ditujukan terutamanya utk diri sendiri yg sering terlupa.. mungkin sbb tu Allah igtkan balik td.teguran yg sgt menikam kalbu. Thank you Allah! I love you, Allah!

Alhamdulillah kt cni dpt kwn2 yg baik.. kt Malaysia pn semua baik2 jugak..

  •  aku rapat ngn k.su (Sumayyah Nasarudin). die byk bg nasihat kt aku..byk benda aku belajar dri dia. die suka tlg org, pemurah, sentiasa positive, high self esteem.. dan yg plg best dia dh suka kwn ngn org melayu..aku kwn melayu pertama die.. =) dulu die byk experience yg xbest ngn melayu so, mmg die xberminat pnla utk kwn ngn melayu.. kwn ngn melayu celup adela yg semua speaking mcm die. hehe. aku kenal k.su kat Khalifah school dan aku kenal kawan2 die kt program YMP(Young Muslim Projects). MasyaAllah diorg baik2 especially 2 org anak Anwar IbrahiM, Nuha & Ilham (time tu aku xtau pn diORG anak Anwar Ibrahim)
K.su n her husband Chia. Miss u loads, Suims!!

  •  aku dri dulu smpai skrng duduk rumah dgn min. dulu k.su ade skali, skrng die dh pindah Aberdeen. Min ni sgt pemurah, die selalu tlg aku. semoga Allah balas segala jasa dia. dan aku rs die ni mmg tabah dan sabar menempuh segala liku2 kehidupan yg penuh dugaan dan cabaran.. MasyaAllah! May Allah reward u better min!

  • elly aku rapat sbb slalu dok rumah die. pastu lg bertambah rapat lepas ayah die meninggal.. sejak tu aku ngn k.su slalu teman die spy die xsorang2.. elly ni berhati mulia, MasyaAllah! dan dia sgt bekerja keras..dhla belajar amik master sm ngn aku kt almaktoum, pastu kerja lagi, jaga anak lg.. masak lagi.. (elly pandai masak!) kitorg slalu ada sesi sharing kt umah elly. kdg2 smpai ke pagi xtido sembang pny pasal.. tp insyaAllah sembang yg berguna.
tHANks for the friendship Ells!

  •  skrng aku rapat jugak ngan Nadya.. dia pn baik..aritu afifa blk brunei, aku dok ngn die.. hehe. diela yg slalu mendengar cerita2 karut aku.. thanks nadya thanks! nadya pn pndai masak, mcm2 die msk utk aku.. dhla dok umah die free, siap ade makanan lagi..tp dh lama2 tu aku buat mcm rumah sndiri jela.. masak dan makanje ape yg ada.
Yellow Nadya (Bersih ke?) hehe. Thanks for the nice card, Nadya! and for the food too! heheh.
  •  ada  lagi 2 kawan aku yg sgt baik, farah farina ngn k.syiqin.. aku rs klau ada apa2 mesti nk cerita kt diorg.. dan tny pendapat diorg.. mybe sbb diorg boleh bg solution kot kan.. hehe. farah ni sgt humble, generous, xberkira.. k.syiqin pulak orgnya sgt ikhlas, baik hati, boleh nmpk keikhlasan kt muka die tu.dan yg paling pnting, dlm kelembutan die ada ketegasan.. semoga aku dpt mencontohi segala sifat baik yg ada pd diorg. InsyaAllah!
Farah yg tengah2.. thanks jugak farah sbb byk membantu sy..dan berkawan dgn sy yg kdg2 suka merepek ni =). sedih farah nk blk malaysia dah.. hilanglah sorg kawan yg sgt baik didundee ni.. sobsobss... All the best for your thesis farah!!


Thanks utk k.syiqin gak.. byk bg nasihat..dan sgt memahami.. dari Malaysia lg dia tlg aku. May Allah reward u better, K.syiqin! Zayd sgt comel & handsome! Love u Zayd hehe =)

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar atas segala kebaikan yg Engkau limpahkan pd diri sahabat2ku di Dundee Darul Ukhwah ni.. segala puji pujian utk segala kebaikan diserahkan kembali kpd Pencipta setiap diri yg diatas.. You are the Most Gracious, the Most Merciful..



Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti