Skip to main content

Nikmat kehidupan yg sementara...





ni La die geng2 KMD yg meriah!! huhu.. dorg ni mmg best n sporting.. n yg plg best dorg sgt pandai masak n aku belajar mcm2 dr dorg.. time ni ktorg g winter trip same2 kt inverness.. n 1st time aku merasa main sledge kt glencoe mountain.. best gile!!
buat yg xtau ape tu sledge...inila die!!kite kne duduk atas die pastu tolak die turun dr tempat tinggi.. mcm main ski gk la.. cume ni yg bdk2 pny.. mane i reti main ski kan.. Subhanallah..syukur pd Allah krn bg aku kesempatan utk rs semua ni..

msk bulan ni (Februari 2011), genap 4 bulan aku kt Scotland or Dundee Darul Ukhwah ni.. mintk2la mampu bertahan kt sini.. die pnye sejuk tu mmg xtaula nk ckp.. ni pn dah ramai yg demam... zayd n maryam anak k.syiqin demam teruk. k.syiqin pn demam.. farah n min pn demam.. aku pn demam, n sesema n sakit tekak.. japlg nk g tgk anak k.nor, Qurratu Ain kt Ninewells Hospital..dgr cite die kne H1N1. tp dr. kata die dh stabil.. get well so0n Qurratu Ain!! kitorg kompem xbleh msk tgk die dgn keadaan yg xbrape nk sihat ni.. sekajappje klau Allah nk tarik balik semua yg kita ade.. demam sikit je pn dh boleh menyebabkan ketidak focusan dlm class.. n mjejaskan prestasi belajar.. itulah nikmat kehidupan yg semntara.. even nyawa kita sendiri pn bukn kita yg pny.. (mcmane la agak nye dok dlm kubur sorang2.. ) Ya Allah semoge kubur yg bakal kami masuk ke dlmnya nnti mnjadi tempat istirehat yg baik dan aman.. yg mjadi slh 1 dr taman2 syurga..

Kdg2 terfikir.. knape perlu nk takot mati? sbb amalan x cukup ke? Tapi klw hidup lame smpai seratus tahun pn, cukup ke amalan? ntah2 lg byk buat dosa.. bru2 ni aku dh mula utk berdoa supaya aku x takut pd kematian.. (sbb nak x nak aku akn mati jugk..) dan semoga kecintaan aku pd Allah dan Rasul itu lebih dr segala yg aku cintai di dunia yg fana ni.. smoge hari kematian aku tu.. adalah hari yg menggembirakan sbb aku dpt bertemu dgn Penciptaku..

Semalam gi visit sorg kwn kt sini.. mak die bru passed away.. nmpk die mcm sgt tabah.. wlaupun kdg2 bile bercerita airmata die mgalir jugk..biasela tu.. Rasulullah pun nangis gak bila anak die Ibrahim meninggal dunia.. die ckp.. die dh janji ngn mak die blk malaysia nnti die nk jaga mak die, nak amik org gaji supaya mak die xpyh dh buat kerja apa2.. n mak die kata ok mak tgu.. die dah 3 tahun kt cni n bln 9 ni insyAllah die akn blk malaysia.. die kata lg brape bulanje nk balik..sekejapje lg.. tp knapa Allah dah amik mak die.. pastu die kata mungkin ada hikmah yg die xtau.. yup. u r absolutely right. Mesti ada hikmah disebalik apa yg berlaku.. cuma die terkilan xdpt tgk n cium mak die buat kali terakhir..smoga Allah memberimu ketabahan..

Kalau aku berada kt tempat die, xtaula.. smlm tok call..(xsempat aku bangun tido die dh call) 'Harini birthday tok.. dah 73 tahun..' ;( rasa mcm sedih sgt..tok dh tua.. aku mmg sgt rapat dgn tok.. mulut ni klw bercerita msti ada terkeluar perkataan 'tok'. semua kwn2 pn dh tau..sbb tok jaga aku dr kecik n smpai sekarang... klw dia xde xtaula.. dulu ms tok sakit dan kne masuk hospital, aku nangis tiap2 hari sbb aku ni mmg jenis sensitip sket.. kt smakl dlu pn, klw aku xbalik or kne gantung balik (kne dok asrama) sebab fly, and kwn2 aku balik, rase nk nangis je..aku xboleh ditinggalkan...ade x ubat utk pnyakit ni? aku xboleh hidup sorg.. mmg xboleh. tapi 2 kn lumrah hidup..yg dtg pasti akn pergi.. setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. hmm..mintak2la Allah pnjangkn umur org2 yg aku syg especially tok n my beloved m0m..

                     ni la my beloved tok ~ Sharifah Maznah Syed Mohamad. yg tgh tu my adik Asma Laili

semoga aku sempat jaga tok, mak, abah, adik2 dgn baik sebelum aku atau mereka pergi menemuui Illahi.. hasiyh.. dunia dunia... mcm permainan je.. mmg nikmat yg sementara kan????

Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti