Skip to main content

Makan gaji ke .... buat bisnes??

Nak makan gaji ke.. nak buat Bisnes?
Dulu masa kat UIA aku slalu join program2 entrepreneurship..sbb stat dari matrix lg aku dah terlibat dgn bisnes iaitu menjual brg2 beauty and health..bisnes ni kne rajin je.. klau malas xpayahla gatal2 nk wat bisnes..memule aku ngn kwn aku Emy ni pegi menjual dr bilik ke bilik.. stat dari kolej zainab blok A.. next week blok B.. dan seterusnye.. pintu pertama yg kitorg ketuk..hmm.. mcm xdpt sambutan..dlm hati kitorg..dorg nak layan ke? Stat2 dah negative dah..nak ketuk tu pun Ya Allah..malunya..mmg xbrani.. pintu kedua..dah berani sikit..dan dah dpt sambutan(dah stat ade customer!)wo0ho00!!.. pintu ketiga..dah xtakot..makin confident! Ayat pun dah makin power..Practise makes perfect! heheh. Lepas dari hari tu..tiap2 petang kitorang akan pegilah menjual barang2 kitorg..dan Alhamdulillah..setiap bilik yg kitorg masuk, mesti adeje student yg akan beli at least 1 barang..
pastu kwn aku emy ni die busy ngan die punye club2 yg pelbagai.. die ajak aku join..aku ni malas sket nak berpesatuan..(sbb ada laki. aku ni mls sket nk bekerjasama ngn laki sbb byk kali terjmpa lelaki miang- dululaa) dan aku fikir..klw berpersatuan cane nak teruskan bisnes? 1 ptg ni die ade meeting..die ckpla yg ptg ni die xdpt nak join aku sbb ade miting..aku pun dgn sedihnye..okla..tapi adela cam nada merajuk sket2.. jahat kan? hehehe. Aku dah plan dgn die..klau buat ape2 kite mesti kne buat sungguh2.. kte mesti wat bisnes ni hari2..xboleh skip. Aku klau dah janji dan buat plan..pastu plan xjalan dgn baek..mmg aku sakit hati.. emy ni sgt baek.. die pun..okla..kite xpegila miting tu..aku pun happyla ape lg! hehe. die la bisnes partner aku yg terbaek! Org lain mmg xleh sabar mcm die la.. aku pnah wat bisnes ngn org lain.. baru kne reject sket dah give up..dah xnak buat..macamane nak maju? S0..Ape yg penting gak dlm bisnes ni..PARTNER!! sgt penting.. yg cepat2 give up xpayahla korang buat partner..menyusahkanje..
Yg bestnye bisnes ni ialah bile kite dpr duit hasil titik peluh kite sndiri dan kite dpt ramai kawan..brg2 yg aku jual murah2 je..paling mahal pun harga dlm RM 50.. Yg lain.. bwh rm10 pun ade..so kne put a big effort gakla utk jual dgn bersungguh2 sbb untung kecik je..klw jual product yg mahal tu..agak susah nk jual tp bile dpt jual, untung sgt besar.. aku jual brg2 yg murahjela sbb utk student..dorg pun xde duit sgt pun..klw jual yg mahal kompem susah nak laku..
Nak dijadikan cerita.. disebabkan kesungguhan kami berbisnes ni selama 3 bulan tnpa henti, dan of course kerana pertolongan Allah yg memurahkan rezeki kami..kami dapat achieve jualan terbaik, dpt handphone canggih (free!!) dan dapat naik pangkat sbagai manager.. dlm mase 3 bulan kitorg dpt menjual brg dlm rm 10,000.. mcm xpercaye pun ade..rase mcm baru jual sikit.. hmmm...percayalah..kitorg jual brg Debella.. tp kitorg setakat jualjela..aku xberapa suka nak cari downline2 ni.. selalunye yg jd downline kitorg bukan sbb kitorg ajak atau promote utk jual brg2 kitorg..tapi sbb diorang sndiri yg nak..dan disebabkan kitorg ni malas nak bagi training dan melayan downline2 kitorg..dorang pun xberjalanlah..dan kitorg masih berjalan sperti biase tanpa diganggu oleh org2 lain..haha.. eh bahaya gak downline2 ni.. klw downline tu kite xkenal, pastu tibe2 kita dapat bonus hasil dari jualan die, kite x leh amik tau duit tu!! Sbb tu kitorg xsuke downline..kitorg hanye jual product. Maknenye bukan MLM la.. die lbeh kurang macam single level marketing..bg sape2 yg nak cari duit lebih..korang buatla bisnes.. xpayah la keje makan gaji..buang mase je mkn gaji ni..hehe..tips2nye
1.    Kene rajin!
2.   Jangan malu..kite bukannye nk mencuri kan..so xyah malu..
3.   Kena buat plan! Dan pastikan plan tu berjalan..
4.  Cari bisnes yg murah dan berkualiti –ni utk org yg xde duit nak wat bisnes besar2la..
5.   Kena buat bisnes card- penting ni!
6.   Kena buat promotion cantik2 yg dapat menarik minat pembeli- tampal kat board2 supaya org tau dan senang nak contact kite..
7.   Partner and Networking pun penting!
8.   Kena ada target utk kite achieve. contoh: sebulan kne jual brg dlm rm 5000.
9.   Last but not least..jgn cepat give up la.. kne reject mula2 tu biasela..
Itu saje tips2nye.. aku pun dlu lps habis study ingat nak wat bisnes.. tapi kwn2 aku sibuk dok anta resume kt Khalifah Model School..pastu sorang kwn aku ni pakse aku soh anta resume kat ctu..aku yg memule xnak ni..tetibe terhantar resume kat ctu..sehari lps habis final exam kne panggil gi interview..pastu time interview tu jugak principal offer keje kat ctu..mak aku pun happyla..die mmg nak aku jadi cikgu! Alhamdulillah..best sgt ngajar kat ctu..maybe sebab aku suke budak2 kot.. 


s0 lepas abis master ni xtaula.. nak wat bisnes ke? Nak makan gaji? hati meronta2 nk buat bisnes.. xnk keje government! tp nk buat bisnes ape???

Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti