Skip to main content

Purification of the Heart @ Pembersihan Hati~


Salam everyone. Apa khabar IMAN? MasyaAllah Ramadhan bakal tiba. x esok, lusa insyaAllah..  =) Alhamdulillah Allah masih memberikan kita kesempatan utk terus hidup pada hari ini dan semoga peluang kehidupan yg diberikan Allah ini memberikan manfaat buat akhirat kita insyaAllah ^.^ (say: Thank you Allah!) Alhamdulillah, Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah telah memberikan sy dan sahabat baik tercinta, Sumayyah peluang menambahkan ilmu yg sgt bermanfaat utk dunia dan akhirat kami. 


saya suka dan sayang K.Sue macam ni......... hehehe
rs nak selaluuuuuuuu dgn diaaa..
Ia berkaitan dgn pembersihan hati… ia sgt penting bg sy krn sy sgt memerlukannya.. sgt2 terharu dan bersyukur krn Allah telah memakbulkan doa yg selalu sy meminta kpdNya…

“Ya Allah berikanlah kpd kami kefahaman dalam agama… dan berikanlah kami ilmu ttgMu supaya kami lebih dekat dgnMu dan cintaMu…dan semoga kami Berjaya meletakkan cinta kami kpdMU ditmpt yg tertinggi dalam hati2 kami…” semoga segala urusan kita sentiasa dimasukkan dan diuruskan oleh Allah dan semoga Allah tidak membiarkan kita menguruskan urusan kita sendiri tanpa Dia disisi. Jika itu berlaku, maka kerugian BESARlah kitaa….siapa KITA yg mampu utk membuat segala sesuatu itu sendiri, tanpa Allah??

Ilmu yg sy dpt selama 2 hari di UM penting sebagai persediaan sy utk Ramadhan dan penting utk memulakan buku amalan baru dgn kebaikan2 insyaAllah =) Allah sahajalah tempat utk memohon pertolongan..dan Allah sahajalah sebaik2 penolong..Banyaknyaaa perkara yg perlu utk diperbetulkan. Astaghfirullah. kalaulah….. hati ni boleh dibasuh dan disental.. kalaulah.. (berangan jela..) It’s not gonna happen. Full stop.

Ok. Let’s continue our discussion. There are 2 stages of purification process (Ada 2 peringkat pembersihan hati):

  • First, I have to remove what shouldn’t be there. maknanya, sy perlu membuang segala yg tidak sepatutnya ada dalam diri sy sbgai seorang yg bernama Muslim. sy perlu membuang sikap tidak baik sy, seperti: hatred, envy, ego, ungrateful & love of the dunya~ cinta kpd dunia yg tidak sepatutnya utk dicintai.. dan utk ‘membuang’ itu memerlukan kpd mujahadah @ kesungguhan. Kdg2 kita tak sedar perkataan yg keluar dari mulut kita tu menunjukkan ketidaksyukuran kita kpd Allah.. dan kdg2 perbuatan yg kita lakukan menyebabkan manusia lain berkecil hati dan ia membawa kpd dosa dan boleh juga membawa kpd kemurkaan Allah.. Nauzubillahi min zaalik.

kotor pada baju boleh basuh insyaAllah. bagaimana dgn kotor pada HATI??
agak2nye kalau hati kita boleh basuh, rendam dalam clorox, tonyoh dgn dawai, hilang x kotor dia ek?


  • Secondly, Increase the good characteristics / virtues that already in you. Setiap kita ada banyak kebaikan yg dikurnia Allah.. maka, kuatkanlah diri kita dgn segala kebaikan yg kita ada. sesetengah org dianugerahkan dgn mudah ber’istiqamah’. Maka, utk org yg seperti ini, apa yg perlu dia lakukan ialah dgn memulakan amal2 kebaikan yg baru, yg belum lg di’istiqamah’kan dan insyaAllah ianya akan berterusan. Cuma perlu mencari titik MULA. sesetengah org dianugerahkan dgn sifat kasih syg yg melimpah ruah, maka sebarkanlah kasih syg itu, insyaAllah akan byk lagi kebaikan yg akan Allah tambah. Semua yg kita lakukan akan sentiasa mendapat pertolongan Allah asalkan niatnya betul; ‘Lillahi Ta’alaa’ (semata-mata kerana Allah).
Brother Yahya kata, kita kena sentiasa melawan sifat marah kita.setiap kita ada sifat marah Cuma yg berbezanya ialah bagaimana kita mengawal sifat tersebut dlm diri kita. sifat ini perlu dikawal dengan sifat ‘Haliim’ yg juga ada dalam setiap makhluk Allah. Haliim ini ialah apabila kita marah kpd seseorg tapi kita boleh memaafkannya walaupun kita tahu kesalahan itu bukan dari kita. Ini kerana kita menghargai org itu dan perhubungan dgnnya lebih dari perasaan kita. “you are angry, but you overlook his/ her shortcomings @ forgive him because you value him MORE than your feeling of YOU ARE RIGHT”. Subhanallah. Indahnya Islam kan? penuh dengan KEBAIKAN =)


Allah xpandang rupa.. manusia je yg sukaaaa pandang rupa. kesian manusia kan??

Kenapa ye, Allah amik Rasulullah sebagai kekasihNya? kerana diri baginda penuh dgn kebaikan. Rasulullah akan bg paling byk kebaikan kepada org yg paling memusuhi dan menyakiti baginda. dari situ kita belajar yg keburukan itu tidak boleh dibalas dgn keburukan. tetapi, setiap keburukan yg kita terima tu, sepatutnya kita balas dgn berganda2 kebaikan! This is my struggle. tak susah sebenarnya nak berbuat baik dkt org yg xbaik dgn kita.. Cuma syaratnya: HATI KENA BERSIH. itu sahaja. nak membersihkan hati tu la yg agak….payah. tapi BOLEH dgn pertolongan Allah insyaAllah. =)
Dalam course selama 2 hari ni, kami belajar ttg sifat2 yg tidak baik yg ada dlm diri kita dan bagaimana utk mengubatinya. Penyakit yg paling perlu utk diubati ialah ‘marah’ atau kata nama lainnya, kurang kesabaran kerana jika marah@ penyakit kurang kesabaran ini sudah berakar umbi dalam hati, ia akan menumbuhkan cabang2 penyakit yg lain seperti hasad dengki, cemburu buta, umpatan dan kejian, benci, fitnah memfitnah, dendam, keresahan dan kebimbangan hidup serta ketidaksyukuran kepada Tuhan! Nauzubilllah.

Jadi bagaimana utk mengawal sifat ini? We are given many tips for anger management and one of them is:

  • 1.      By the remembrance of Allah. Let’s Be thankful to Allah. Dalam apa2 juga keadaan, kita perlu berterima kasih kepada Allah. If we’re tested, say: Alhamdulillah. If we’re ill, say: Alhamdulillah. If somebody makes us feel bad or makes us feel angry and wanna kill him (maybe Allah wanna test our patience through him) so say: Alhamdulillah. If somebody hurt our feelings, say: Alhamdulillah.  In every moment, thank Allah because no matter what, we must accept Allah’s decree (Qadak and Qadar) so that we can be a good servant of Allah (with Iman and taqwa) We also have to put our trust in Allah because Allah is the One who provides everything for us and we have to believe in Him that everything gonna be OK insyaAllah =)

Rasulullah kata, “Seluruh Kehidupan dunia ini terdapat sumpahan kecuali 4 perkara iaitu:
  • ·        The remembrance of Allah
  • ·        What help you to remember Allah
  • ·        The righteous scholars (mu’allim)
  • ·        The one who seek the scholars (muta’allim)

Semoga kita dijauhkan drpd keburukan dan tipu daya dunia. Brother Yahya kata, kalau kita buat dosa, jgn blame @ salahkan syaitan atau dunia atau ape2 saje yg berkaitan sbb mereka xlah bersalah sgt. yg salah tu sebenarnya diri sendiri yg memilih utk buat dosa. kan Allah bg kita aqal? jadi buatlah pilihan yg terbaik  à heaven or hell??

Setakat ini dahulu ye. semoga sama2 mendapat manfaat, insyaAllah.




Like always in Ramadhan, strictly NO facebook for me. (just for me. not you) so bagi sesiapa yg mencari sy di facebook mmg sy telah tiada tapi akan kembali nnt insyaAllah. byk kebaikan sebenarnya dari facebook ni, Cuma yg tak baik tu lebih byk. ia selalu membuang masa sy dan sgt melalaikan. sy la yg salah sbb xtau mcmana nk handle fb. bg sesiapa yg nk contact, boleh call @ text je k. ^.^ *wink wink* Mohon maaf salah silap. sy manusia biasa, tidak maksum, tidak perfect, dan mmg selalu buat silap…. maka sy memohon kemaafan dari semua.. 
sesungguhnya Allah cinta kpd org yg mudah memberi maaf =)

SALAM RAMADHAN. semoga kita dpt bertemu dgn lailatul qadar insyaAllah. may Allah have mercy on me and you. 


Jom sama2 menggandakan amalan dan semoga Allah menempatkan kita dlm golongan org yg di cintaiNya insyaAllah.
Bak kata Prof Tariq Ramadhan: tujuan hidup kite adalah utk mendapatkan cinta Allah. semoga kita benar2 berjaya mendapatkannya! Pleasee love us Ya Rabb........



Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti