Skip to main content

Manusia hebat


Bagaimana Saidina Ali boleh menjadi begitu hebat sehingga digelar sebagai ‘gedung ilmu’? Ini kerana beliau ditarbiyyah secara langsung oleh Baginda Rasulullah s.a.w semenjak umurnya masih kecil. Bestnyee! Sejarah menunjukkan  kepada kita betapa faktor pendidikan cukup penting dalam menghadirkan seorang manusia hebat dan ia disekalikan dengan faktor lingkungan persekitaran dimana manusia itu membesar. 

Begitulah juga kisah seorang budak kecil yang bernama Abdullah dengan Saidina Umar yang pada suatu hari Saidina Umar melalui sekumpulan kanak2 sedang bermain dan tiba2 mereka semuanya lari bertempiaran kerana takutkan pada ketegasan Saidina Umar Al-Khattab kecuali seorang kanak2 kecil.

Saidina Umar kemudiannya bertanya “wahai anak, mengapa kamu tidak lari sebagaimana kawan2 kamu?” maka jawab si anak kecil itu “Mengapa perlu aku lari sedangkan aku tidak membuat apa-apa kesalahan”. tertarik dengan keberanian dan ketangkasan berfikir anak itu, Saidina Umar bertanya dengan penuh keterujaan “Siapakah ibu dan bapa kamu?” Jawabnya “ibuku Asma’ binti Abu Bakar dan bapaku Zubair al-Awwam”.  Umar kemudiannya berkata, “Patutlah kamu seorang yang hebat, kerana kamu mempunyai ibu dan bapa yang hebat”.

Saiful Islam seorang peguam yg berjaya

Saya tertarik dengan kisah Saiful Islam (yg juga hebat) dan bapanya (yg lagiii hebat), asy-syahid Imam Hasan Al-Banna. masyaAllah sememangnya Allah memberikan kepada Imam Hasan Al-Banna 1 kekuatan yang tidak mampu untuk kita menandinginya. Allah memudahkannya melakukan kerja yg byk dlm waktu yg sedikit. Saiful Islam menceritakan tentang bagaimana beliau dibesarkan oleh ayah yg masanya sgt padat dgn perjuangan agama tetapi tidak pernah mengabaikan urusan keluarga.

Al-Banna menyediakan 1 fail khas bg setiap anak2nya dan beliau menyimpan semua tarikh2 penting dan maklumat2 perubatan didlm fail tersebut. Beliau juga menyimpan semua sijil2 pelajaran anak2nya beserta catitan2 seperti “Saif perlu menekankan subjek ini… Wafa’ pula memerlukan pertolongan dalam subjek ini….”. Begitulah yg biasanya beliau akan lakukan bg setiap anak2nya. Al-Banna seorang yg sgt lemah lembut  dan sgt menjaga perasaan anak2nya. Saiful Islam berkata “beliau mempunyai satu kemampuan yg membuatkan kami taat kpdnya tanpa disuruh. Kami merasa amat segan utk melanggar arahannya dan ia kerana hormat, bukan kerana takut. Saya teringat yg beliau pernah menyebut masuk panggung wayang itu bukanlah akhlak seorang Muslim. Oleh kerana itu saya tidak pernah memasukinya walaupun sekali hinggalah ke hari ini disebabkan oleh kuatnya kesan dan tarikan drpd kata2 beliau.”



Beliau juga menghadiahkan perpustakaan khusus buat anak2nya dan akan memberikan perbelanjaan bulanan kpd anak2nya utk membeli kitab2. Beliau juga memberikan wang kepada anak2nya pd setiap hari Jumaat utk dibahagi2kan kpd fakir miskin di masjid. Saif memceritakan, “dgn wang yg ayah berikan setiap bulan, saya telah membeli beberapa buah buku yg terdiri drpd kisah2 polis oleh Arsin Lubin, Sharlock Holmes dan lain2 lagi. Ketika mana ayah saya pulang lewat pada suatu malam dia mendapati sy sedang tekun membaca kisah2 tersebut, dia membiarkan dan tidak melarang sehingga saya selesai membaca dia berkata ‘ayah akan memberikan kpd kamu bahan bacaan yg lebih baik”. Kemudian beliau membelikan utk sy beberapa buah buku sejarah dan pahlawan2 Islam seperti Umar Abdul Aziz dan lain2. Pd ketika itu sy sedar yg beliau sgt memerhatikan pembacaan saya walaupun sibuk dgn urusan dakwah”.

Saye sgt terkesan pada kata2 Al-Banna kepada Saif ttg kemahran dlm sesuatu kerja. Beliau berkata “Setiap kamu mestilah MAHIR melakukan sesuatu kerja”. dan beliau sendiri mahir dalam memperbaiki jam. <perkara apakah yg sy mahirr??> “Bilamana ayah menghantar saya ke pusat percetakan Ikhwan pd musim panas utk belajar sesuatu, beliau menyebut kpd saya 1 hadith Nabi s.a.w. “Sesungguhnya Allah menyayangi orang beriman yg bekerja. tempoh masa yg singkat di situ member faedah yg banyak kepada kehidupan kerjaya saya selepas itu” dan beliau juga berkata “Apabila terdapat seorang lelaki yg beriman, maka terdapat bersamanya faktor2 kejayaan”

Al-Banna juga sgt mengambil berat mengenai urusan rumahtangga. Beliau menulis sendiri semua keperluan rumahnya setiap bulan dan menyerahkannya kpd seorang kwnnya yg mempunyai kedai runcit sendiri utk memenuhi keperluan rumah. Beliau sgt mengambil berat ttg hal semua org termasuk pembantu rumah. Saif berkata "Ayah menyuruh kakak saya mengajar pembantu rumah tersebut menulis dan membaca serta bersolat pada waktu petang". Subhanallah. Tabaarakallahu ahsanul Khaaliqiin......

Jadi secara kesimpulannya, utk melahirkan manusia2 yg hebat, KITA perlu menjadi org yg hebat jugeeee... jika dilihat kpd teori, utk menjadi hebat itu sepertinya mudaaaah sgt.. praktikalnya? bukan mudah utk jadi hebat dan lagi tidak mudah utk melahirkan manusia hebat. semuanya perlukan kepada ilmu, kegigihan, kesabaran dan konsistensi (istiqamah) utk menuju ke arah kehebatan bersama itu.....


Kata Hassan Al-Banna: "Setiap kali aku berdiri di khalayak ramai, aku berdoa kpd Allah dgn bersungguh2 supaya Allah mendekatkan pada hari kami berdoa itu daripada medan kata-kata kepada medan perbuatan, dan medan perancangan ke medan perlaksanaan. Kita telah menghabiskan banyak masa terhadap pemidato2 dan sekarang menuntun kita bersungguh2 dengan kerja2 yg serious yg membuahkan hasil".


p/s: Dulu dah pernah tulis ttg Hassan Al-Banna dgn lebih detail lepas baca buku 'Cinta di rumah Hassan Al-Banna". Kagumkah anda dgn beliau? maka boleh meneruskan pembacaan di sini:  http://aynarazaly.blogspot.com/2011/10/jatuh-cinta-pada-akhlak-dan.html

seriously, sgt bermanfaat!

Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti