Skip to main content

Kawan Cerminan diri ~

"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud)

Bila terfikirkan hadith Rasulullah s.a.w ni tentang orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain, terasa macam dush! tertampar diri sendiri especially bila tengah sembang2 dan buat perangai macam2 dgn family dan kawan2. character kita akan sentiasa berubah. bila dgn org ni, character kita lain, bila dgn dia ni pulak, character kita jadi lain. 1 persoalan yang selalu ada kat dalam kepala ni, yang mana 1 character yang sebenar??? kadang2 rasa mcm hipokrit..dgn org ni baiiikk dan sopan saje.. dgn dia tu pulak, perangai kdg2 mengalahkan hantu. ntah2 hantu lagi baik. ish Nauzubillah! terrrexaggerate pulak. hehe. seronok hantu ade org kata diorg baik. =) tapi mmg kite kena adapt ngn character dan cara org lain kalau nak berkawan kan?? xkan nak perangai sama je sntiasa.. tu dah jadi tak berhikmah la pulak dlm persahabatan.  tapi kadang2 kegilaan yg melampau ni buatkan aku rasa saaangaatt xbest. sbb Rasulullah kata hidup ni kena sentiasa bersederhana. haritu sembang2 ngn Huda pasal benda ni. rasanya kena improve cara kitorang berkomunikasi antara sesama sendiri sbb ngn Huda  ni kegilaan nya terlebih. kutuk mengutuk sesama sndiri tu dah biasa..hehe. dan tak terasa hati pun. bukanla kutuk ape.. just kdg2 tu, aku ckp die kerekla...tembamla..montel laa.. die plak ckp aku tudung sengetla..kain sengetla.. sukahati aku je nak buat ape laa.. (yela aku jela yg senget kan??) hehe. so after discussion, kitorg buat conclusion utk mengawal segala perangai yg xbaik dan kurangkan kekerekan masing2 kerana seorang Mukmin adalah CERMIN bagi Mukmin yg lain.. tapi masalahnya, bila mata bertemu mata, muka bertemu muka.. perangai tu dtg secara tiba2 xboleh nk control. macammane niiiiii???? xpe mari kite usaha lagi! xnaklah jadi cerminan yang xbaik pulak pada sahabat kite tu kan kan kann...... skrng ni, kalau someone tu baik je, sopanje ckp ngn aku, rasa ok. lega. tapi bila someone itu berperangai gila dan kerek ngn aku, AHA! PAUSE IT RIGHT THERE. SOMETHING WRONG SOMEWHERE. AND IT'S ALL ABOUT MEE. YUP, ME. bukan salah org lain, tapi salah diri sendiri.

Ok. oleh yg demikian conclusionnya, sila jadi baik. jgn jadi gila.
May Allah guide us to the right way.

Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti