Skip to main content

Permusafiran ke Kota London dan Paris ~

Hari ni baru ade mood sikit utk tulis berkaitan dgn permusafiran kami seterusnya dari Stansted, Sheffield dan Manchester ke Kota besar Paris dan balik semula ke London.. 



Alhamdulillah lepas berjalan2 dgn Sacy di sekitar Sheffield dan kemudian ke Manchester (specificnye ke Old Trafford). Semua tiket perjalanan dan hotel, aku dah book awal2 sebulan sebelum mereka sampai dari Malaysia. Kat sini semua benda kena buat awal2..kalau lambat rugi.. so utk mengelakkan tiket melambung naik.. Alhamdulillah kami dapat beli tiket ke Paris promotion punya, hanya 60 pound sorang pegi dan balik dari London. sebelum ke Paris, kami ke New Castle dulu sbb kami akan berlepas dari New Castle Airport. 

Jalan2 New Castle sekejap, plus teman Zata beli kasut baru sbb die sakit kaki.. New Castle lebih kurang bangunannya macam kt Edinburgh.. bangunan2 lama.. cantik, MasyaAllah.. cuma xde tmpt sgtlah utk dilawati..malam tu berangkatlah kami ke Paris.. 

New Castle Train Station bersama beg masing2 yg berat utk ke Paris

Subhanallah sgt gembira masa dah sampai Paris 2!! hmm..jap2.. aku xdela gembira sgt...heheeee.. kwn2 aku Add, Noely & Zata la kot yg sgt2 happy.. aku xberapa nak minat sgt sbenanya gi Paris. salah 1 reason aku terasa nak gi Paris sikit2 sebab tok ku yg tercinta asik suruh gi Paris, kata dia "dah sampai UK rugila kalau x gi Paris..pi la cek oii.." maka aku pun pegi jela.. plus nak menggembirakan hati rakan2 yg dtg  dari jauh..diorg semangat nak gi Paris dan dah alang2 dekat sgt kan dari London.. sejamje naik flight. 

Tapi bila masuk je kt airport Paris, aku dpt rs kan environment yg sgt lain dari UK. (mybe sbb dh setahun dok kt UK kan..dpt rs environment yg sgt best.. Subhanallah..) org2 kat Paris ni xbrape friendly.. pastu bila kitorg sampai kt tmpt emigration, mamat yg jaga tu pny la sombong..tanya macam2, nak alamat hotel, dtg buat ape, brape hari, tu xpe lagila kan..biasela soalan2 tu..yg xlogik nye dia suruh kitorg tunjuk duit brape byk kitorg bwk.. dahla  purse semua kt dlm beg tarik sbb naik flight tu kena bwk 1 beg je. x ke menyusahkan? sabar jelaa..org lain xde pulak die tny byk2.. senangje lepas. betul la kwn2 aku kata org2 kt Paris ni agak racist tmbh2 lg bile nmpk org pakai tudung.. hmm TAPI! kena positive thinking.. mgkin kebetulan kot time gi Paris tu kitorg jmp org2 yg xbrape nak friendly.. xleh nak generalize semua org cmtu.. Astaghfirullah! ok.. pastu kitorg pn naik la train yg agak menyeramkan dgn pelbagai contengan rasa mcm berada dizaman purba tapi teknologi die tersangatlah canggih ! rasa train die mghubungkan seluruh Paris..dhla Paris tu besar, Subhanallah.. 

Kat Paris ni byk tangga.. nk tukar station nak gi 1 tmpt ke 1 tmpt kena jalan jauh dan kne mendaki byk tangga.. kesian Zata dhla kaki sakit.. kesian Norly kena bwk beg berat 15 kilo.. dan kesian Add kena baca peta.. hehe. korang! sgt sorry.. tp ni la experience yg sgt berharga boleh cerita kat anak cucu! =)

setelah berpenat naik train / tube dari Airport, kami pun sampaila station yg paling dekat dgn hotel.. ni tangga nak ke hotel kitorg..punya la tinggi.. dlm gmba ni hanya separuh tangga ye..ade lg separuh..xdpt nk amik gmba full sbb tinggi sgt..



smpai hotel kitorg dh malam, so kami memulakan pengembaraan di Kota besar Paris.. 


ni kunci2 cinta.. ntah ape2 diorg ni.. tulis nama pasangan kt kunci ni, pastu kunci kt bridge ni then buang kunci dlm sungai kt bawah tu.. 

contengan sbgai tanda kami dh dtg Paris.. utk sekali ini sahaja. No more Paris after this!



ni Musee De Lurve.. sgt besar dan sgt cantik... mmg masuk2je rasa mcm wahh cantiknyee sbb sgt luas dan cantik design bangunan die.. dlm museum ni la ade lukisan Mona Lisa yg tersangatlah fofular tu..tpi kitorg xdpt msk dlm tgk sbb hari selasa tutup..


My friends ~ Zata , Norly and Add





kawan2 aku nak amik gambar ngn org ni.. pastu tiba2 dia tanya kitorg dgn seriousnya.. dlm beg awak tu ada b0m ke? kwn2 aku cam blurr mybe xtau nak respon cane.. aku mmg dh bengang dah.. apesal nak tanya soalan camtu? dahla nak amik gmba kena bayar.. nasibaik kitorg beredar dr ctu dgn segera..mengingatkan mgkin die ade experience yg xbaik ngn org Islam mana2, jd maafkan jela..

kesimpulannya, bykla yg xbest gi Paris dri yg best. smpai Add ngn Zata dah taubat xnak dtg Paris lagi.. hehe. sama la ngn aku.. Add ngn Zata muka sgt ketakutan bila tiba2 ade sorg org kurang sehat mentalnya @ crazeyh @ gila dtg membebel kt sebelah diorg masa dlm train. hehe. aku nak tegelak je tgk muka diorg time tu. terkulat2 tmbh lg muka Zata. haha ata sorry aku xleh igt muka ko time tu. mesti jntung ko berdegup dgn lajunye kaann.. nasibaik org tu x dtg kt aku. ramai org gila kt Paris..mybe sbb tekanan hidup.. samala mcm kt malaysia.. kt UK jarang sgt jmpa org gila.. org mabuk adelaa.. pastu kt Paris jugak ramai pick pocket dan begger @ pengemis kt tepi2 jalan.. siap dtg kt kitorg lg budak2 remaja ni buat2 bisu.. pastu tiba2 boleh plak cakap.. aiii apela nk jadi.. ramai yg pesan klw gi Paris jg beg elok2 sbb die pny penyeluk saku sgt professional mmg kite xsedar.. 


cukup setakat ni cerita ttg Paris.. Alhamdulillah pengalaman yg sgt berharga wlaupun byk yg xbrape best.. Thank you Allah =) kat London aman sikitlah..rs lega sgt bila masuk UK blk..keadaan kembali seperti sedia kala.. Alhamdulillah kami dpt tumpang rumah junior SMAKL dlu, die study kt London.. Thanks Nabila! 


London eye 

Ni london eye dari dekat... kalau naik ni, bolehla tgk Kota London dari atas..

Ni macam tokong.. tapi x sure..sekadar hiasan je kot.. 

xpasal2 kena bg 2 pound kt dia ni..padahal dia yg dtg kt kitorg nak soh amik gamba.. sorry noels.. sian duit u

Royal Albert Hall.. xde ape pun.. tgk dari luar je.. kata Noely.. igt siti je smpai cni? den pn dah smpai..hehe.. Noels..niat kena betul kan.. :P

Ni kedai kalau nak beli souvenir utk bwk blk Malaysia

Underground ni mcm LRT la.. tpi kt cni org panggil TUBE. senang nk jalan kt London.. tube ade utk ke mana2..yg dpt aku tgk perbezaan org London ngn org Paris semasa berada dlm tube, org London mmg sgt rajin membaca.. semua bukak buku / newspaper.. org Paris suka tgk org.. sama mcm aku..hehe. observation tu penting. pembelajaran melalui pemerhatian dan pngalaman.. =)

Ni tower Bridge



Kebetulan masa ni ada Malaysian food festival kt Trafalgar Square London.. so ramai la org Malaysia yg ke sana utk menjamu selera... kami pun pegila jugak.. pakat2 beli kuey teow goreng 5 pound @ 25 ringgit malaysia sebungkus. cekik darah! nasibaik sedap
ni sebab xde tmpt nk duduk..so duduk jela kt mana2 pun.. =)
org putih pun ramai yg dtg utk tgk persembahan yg dibuat oleh rakyat2 malaysia yg berada di UK sambil menjamu selera

kat London ni alhamdulillah semua OK! bolehlah direkemen pd sape2 yg nak dtg holiday..visitla London! jgn gi Paris..hehe... xbaikla pulakk.. gi la bagi sape2 yg nk gi.. mungkin pengalaman anda berbeza...

Comments

  1. ak tgk sume gmbr ni cm dr kamera aku je...hahha....bangga i gmbr i ade dlm page ni..uw~ xsmpat nk update blog..sgt2 la bz..

    copppp!! mne ade aku cuak ngn pengemis tuuu...tu zata laaaa....aku wt dek je time tu....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti