Skip to main content

Life is a mystery and it's really challenge me


Makin lama makin aku dpt merasakan betapa pentingnya ilmu dlm kehidupan kita ni.. banyak perkara yang kita boleh belajar dan perlu belajar dari kehidupan.. Menuntut ilmu tu wajib bagi setiap Muslim, tak kira lelaki atau perempuan.. dan kesyukuran pada Allah dgn sebanyak2nya kerana menganugerahkan aku keluarga yang sangat2 supportive wlaupun terpaksa bersabar dgn kata2 cemuhan dan penghinaan dari saudara mara terdekat yg merasakan mengapa perlu menuntut ilmu agama di UK? kenapa x amik course lainje yang mudah untuk dapat kerja? kenapa mesti nak sambung master sedangkan umur muda lagi? dan aku dapat merasakan kebanyakan mereka memandang rendah pada ilmu agama.. asal pegi je rumah diorg, bagitau saja amik Islamic studies, soalan yg mesti keluar dari mulut mereka.. kenapa tak amik course lain yang sepadan dgn result SPM? nanti dah habis belajar nak kerja apa? balik2 soalan yg sama sampai aku rasa menyampah dan meluat dgn setiap perkataan yg keluar dari mulut diorang ni..yang paling aku tak boleh lupa sorang pakcik aku tanya 

"kenapa ambil kos ilmu wahyu? wahyu turun lagi ke skrng ni? (dgn nada yg sgt sinis. Astaghfirullah!!) Anak saya amik law.. nanti senang nak kerja.. course2 agama ni nnt peluang kerja tu susah!" Apa2 pun, Alhamdulillah lepas habis belajar kat UIA dulu, aku xsempat pun nak menganggur..lepas habis last exam terus kena pegi training dan start kerja.. dan yang plg aku rasa Allah tu maha Berkuasa, anak pakcik aku ni xdapat pun kerja dan dia cari aku untuk carikan kerja untuk dia. AllahuAkbar.. sebab tu la kita ni kena jaga mulut dan jangan suka nak merendah2kan orang lain.. keyakinan mereka dlm berkata2 dan merendahkan orang sgt2 aku 'kagumi' kerana mereka berlagak seperti Tuhan, begitu yakin yg aku akan susah untuk dapat kerja dan anak2 mereka yang mengambil jurusan2 dunia tu PASTI akan mendapat kesenangan utk mdapatkan kerjaya.. byk perkara yg mereka sangka tidak berlaku.. mereka lupa agaknya yg rezeki tu ditangan Tuhan dan Dia lah saja yang berkuasa atas segala sesuatu..

Begitulah sesetengah manusia sangat jahil dan tidak ada wisdom dlm percakapan mereka.. apa yang perlu aku buat, diam saja xperlu utk berbalah dgn org jahil sbb ia sgt mbuang masa, wlaupun dlm hati Tuhan sj yg tahu betapa sakitnya hati kerana penghinaan mereka thadap agama..sgt kesian dgn org yg mcm ni.. dan semoga Allah memberi taufiq dan hidayah kepada mereka.. betullah kata Tariq Ramadhan,

"Ignorance is a jail. MASTER YOUR EMOTIONS if not you gonna be trapped by your emotions..that why we need to learn how to have self-discipline because without discipline, our EGO will be our JAIL on ourselves.." 

Aku malas utk berbalah dgn org yg cakap tidak m'gunakan akal yg waras. mereka bercakap mggunakan emosi utk menghina org, dan mengangkat diri sendiri kerana EGO yg begitu menebal dlm diri mereka.. Nauzubillahi min zaalik...jauhkanlah kami dari kejahilan dan keangkuhan t'hdp diri sendiri ya Rabb..

Alhamdulillah segala urusan aku, dipermudahkan.. walaupun xdela dapat gaji yg besar, kerja pun tak dipandang manusia tapi aku bersyukur kerana byk ilmu yg aku dapat dari kerjaku sebagai guru dan insyaAllah, aku yakin yang Allah akan memberikan ganjaran yg xdapat dilihat oleh pandangan mata manusia pada sesiapa yg belajar dan kemudian mengajarkan ilmu yg dia ada pd org lain terutamanya ilmu agama.. 

Aku betul2 tak faham dgn manusia yg merasakan yg kita perlu cari kerja yg hebat, perlu beli kereta yg besar, pakai baju yg berjenama supaya kita dipandang tinggi oleh manusia.. bukan ke pandangan Allah tu lebih penting? Pada aku, ade aku kesah ko ade kereta besar? ade aku kesah ko rumah besar? ade aku kesah ko kerja besar, gaji besar? ade aku kesah ko ade Tan Sri, Dato' Datin, YB??? SORRY I don't care..even if you have nothing, I don't care as long as you have good akhlak, you do what you suppose to do as a Muslim, and you don't have arrogant (riak) in yourself..that is enough for me to look at you as a special person even though many people see you as nothing .. it's really OK for me. I prefer to be friend with someone who has a good akhlak than someone who has religion, but has no akhlak. 


Aku teringat pd seorang junior di UIA dulu..xrapat pun dgn dia, cuma pernah sekelas dan sembang beberapa kali, aku rasa sgt rendah diri bila tgk dia..  mgkin kerana hubungan dia yg rapat dgn Allah,  kalau tgk dari rupa, dia sgt biasa..kurus tinggi dan berkulit gelap.. tp masyaAllah sempurna.. baju yg dia pakai pun biasa2 sj.. dia x kaya..hidup sederhana.. tapi subhanallah xtau kenapa, mungkin kerana sifatnya yg zuhud dgn dunia, setiap kali nmpk dia, aku rasa nak menangis dan mmg akan menangis..tapi aku xtau kenapa.. sejak kenal dia ni lah, aku betul2 terasa ni lah sepatutnya kwn yg aku cari.. bilamana aku tgk dia, dia mengingatkan aku pd Allah.. Allahu Akbar, insyaAllah aku akan jadi saksi utk dia nnt di akhirat kerana dia selalu igtkan aku pd Allah dgn tingkah lakunya yg baik.. Syurga sajalah yg layak bg seseorang seperti dia.. aku cuba utk rapat dgn dia, dia selalu ada kt masjid UIA dan aku akan pEgi ke msjid utk kwn ngn dia, tapi dia lebih selesa utk b'seorangan mgkin lebih mudah utk dekat pd Allah..

hmm mcm2 hidup ni.. byk yg boleh dijadikan pengajaran dan tauladan..bila aku tgk blk benda2 yg aku tulis dulu, comment2 aku kt fb, aku dpt lihat betapa jahilnya aku..terlalu kebudak2an..dan kdg2 xtahu nk membezakan baik dan buruk.. utk perubahan, kita mmg perlu kepada ilmu..semua yg berlaku mbuatkan aku benar2 terfikir betapa besarnya kekuasaan Allah.. 


Comments

Popular posts from this blog

Blog kenangan dapat buka semula! Alhamdulillah!

 Alhamdulillah hari ini, 6 OKTOBER 2023. Last sy update blog ni, tahun 2016 . Dah 7 tahun saya xdapat bukak blog ni...! Sebab template dia dah lama...google kata xboleh bukak.. tapi tiba2 dgn izin Allah boleh buka semula...! Subhanallah Alhamdulillah syukur. 😢 Dapat tengok balik post2 lama... post2 sebelum kawin, masa kawin dan lepas adanya Zahra Wajiha.  Setelah 7 tahun, saya masih diberikan nafas, umur saya telah bertambah lg 7 tahun, lebih matang, harapnya lebih dekat saya dengan Tuhan.  Dan dalam masa 7 tahun ni, anak saya pun dah bertambah lagi 2 org. 2 orang lelaki yang soleh insyaAllah... Muhammad Husnayn Haadi 5 tahun dan Muhammad Ilman Subhani 2 tahun. Syukur Ya Allah..  Saya dapat jalani kehidupan dengan seadanya... bekerja dari rumah, hilang segala keserabutan kerja mengikut waktu pejabat, dapat lebih masa berkualiti bersama keluarga. Alhamdulillah dapat juga menjalankan perniagaan yang saya minati selama ini... Tahun ini, tahun 2023 adalah tahun saya benar2 keluar dari pem

self reflection lagiiiilah.....

More time for self reflection...  Zahra ngn baba tgh tidur jd lehla smbg update blog ;) cani rupenye husband n wife kalau bekerja kan.. Blk keje 2-2 pengsan. Tmbh pulak skrng ni ulang alik nilai - senawang. Sejam stengah pergi.. Sejam stengah balik.. Penatnye dok dlm kete aduyai. Tp nasibaik kerja sekali.. Xdelah kena drive sendiri.. Al hamdulillah :)  Syukur pd Allah atas nikmat pasangan dan anak yg cukup membahagiakan. Betullah org kata.. Bahagia tu dtg dri diri sndiri bukan dari org lain. Dan sntiasa bersyukur apa yg ada tu adalah kunci utama kebahagiaan. Dulu masa mula2 kawin.. Baru nak kenal.. Selalu gkla merajuk.. Susah gak kan tiba2 kawin ngn laki yg xbrape nk kenal.. Pastu perangai e lain pulak dr pmpuan.. Kdg2 tu rs cam eh! Tak peka lgsg perasaan pmpuan! Tp tu lah pntgnya komunikasi kan. Apa2pun kena bgtau..sebab lelaki ni kalau xbgtau..mmg die takkan tau. Adoi. Haha. Nasibaik lepas bgtau ade improvement.. Kalau tak..mmg malas dhla nk bgtau. Tp Adela gk something

Throwback....

Throwback...post saya yg 1st sekali lepas buat blog ni..... Hari-hariku yang membahagiakan..   25 January 2011, Tuesday, Spey Drive, Dundee, Scotland. Alhamdulillah.. berbanyak2 kesyukuran pd Nya yg masih lg menghidupkanku pd hari ini... Segala puji2an hanya bgMu..Syukur pdMu Ya Allah atas segala nikmat.. Disepanjang kehidupanku aku sering mendapat kebahagiaan yg dtg dr org2 disekelilingku..dan Tadi baru saje dapat email dari sorang student Khalifah.. 'Teacher semua org rindu teacher.. balikla sini cepat..' I miss them too0...I really want to see u dear khalifah.. <3 Anak2 keciL itu sering mgingatkan aku pdMu ya Tuhan.. Pernah 1 hari aku mdapat 1 berita gembira.. dgn gembiranya aku berkata 'Yeay!!! I'm so0o Happy today dear children..'. Then 1 of the students came to me and said.. 'Teacher, you should say Alhamdulillah if you get something good..'. hehe.. MasyaAllah.. thats my Khalifah!! Sekarang aku sdg menyambung pelajaranku di Al-Maktoum Insti